lördag 5 september 2009

Sömn

Sömn har det inte varit särskilt mycket av den senaste veckan. Det går faktiskt att dra direkta paralleller till förra årets första vecka i september, och hur lite jag hade tid att sova då. Jag vågar därför dra slutsatsen att det är ungefär lika jobbigt att vara teknolognolla som att vara kårpresidial under första halvan av september. Tur då att jag har valt att hoppa flyING:en imorgon (idag) och kan ha sovmorgon.

Helgen kommer även att vara ett bra tillfälle att läsa ikapp. Jag ligger som det ser ut nu större delen av ett geometrihäfte, och en sådär 70 sidor om sjöar back. Inte helt lyckat, men det tar förhoppningsvis inte alltför lång tid att ta igen. Matten har blivit besvärlig igen (synd, jag har känt mig omotiverat smart större delen av veckan tack vare att matten gick så bra), och framför allt tar det väldigt lång tid att lösa uppgifter. Jag ägnade halva dagens matteövning till att försöka bevisa att en fyrhörnings vinkelsumma är 360*. Efter en del om och men lyckades jag komma fram till att en triangel har vinkelsumman 180*. Sedan satt jag och funderade ett bra tag på hur i hela friden jag skulle kunna visa att en fyrhörning kan delas i två trianglar (och att vinkelsumman på så sätt blir 180* x 2 = 360*), och svalde till slut min stolthet och frågade läraren om hjälp. Tydligen var dock just detta inte något som behövde bevisas - så just nu känns det en aning rörigt att lista ut vad som är definitioner, vad som är axiom och vad som är satser. Men det reder nog ut sig med lite övning.

Vi hade en riktigt bra Lära känna-sittning ihop med de senaste årens Phös idag (igår). Väldigt mycket sång, så jag lär vara hes imorgon. Vid sidan av många fina gamla nollnings och Sångarstrids-texter innehåller sångboken såväl Eslövs nationalsång (gissningsvis skriven av något fördomsfulla Lundaakademiker) som en sång (på melodin Änglahund) om Löberödssonen Bosses frågor som ny nolla i Lund.

På söndag blir det regattabyggande. Jag hann bara vara med på informationsmötet, och inte själva byggfasen i torsdags, så jag är lite spänd på hur båten ser ut nu. Gruppen ska tydligen ha kommit en bra bit på vägen. Men nu är det minsann dags att ta igen lite av den där förlorade sömnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar