torsdag 10 september 2009

Slajmexperiment

Som ammunitionsansvarig (egenhändigt ihopsnickrad titel) för W-sektionens regattalag försöker jag just nu framställa något hyfsat obehagligt men fullständigt ätbart (och med fördel ganska mjukt) som mina lagkamrater kan kasta på bordande nollor från andra sektioner under sjöslaget. Då slajm har efterlysts i regattalaget har jag letat reda på ett hyfsat recept och försöker experimentera fram en lösning med rätt egenskaper. Ett optimalt ekoregattaslajm bör uppfylla följande krav:

Vara slajmigt (min tolkning här är att det ska vara rätt tjockt men ändå hyfsat flytande.
Vara ätligt (domarna kan be oss att proväta ammunitionen)
Inte riskera att skada någon
Gå att få ner i vattenballonger
Vara turkos (så klart)

Slajmet jag har använt mig av görs på vatten och potatismjöl (tillsammans med lite olja), som kokas upp tills det tjocknar. Röran färgas med hjälp av ett par droppar blå och grön karamellfärg. Resultatet blir en blågrön sörja som smakar precis som man tror att det ska göra - vatten och mjöl. Inte så aptitligt kanske, men fullt ätbart och inte särskilt farligt heller. Lösningen har bra konsistens vid tillagningen, och är hyfsat lätt att röra ner karamellfärg i, men stelnar inom ett par timmar. Det behåller sen en "wobblig" (tänk gelé) form oavsett om de förvaras i rumstemperatur eller i kylskåp.

De två stora problemen med lösningen i sin nuvarande form är därmed att det förmodligen kommer att vara svårt att få ner det i vattenbalonger efter det har stelnat något, men framförallt att det förmodligen inte blir särskilt bra effekt om man kastar det på någon. Jag har därför tänkt att ägna eftermiddagen och kvällen åt följande experiment:

Testa kastegenskaper
Få fram en mer turkos färg (kräver förmodligen en större provsats än ca 3dl, som är den jag har använt mig av hittils).
Försöka få blandningen att behålla en lösare form under längre tid.

Det senare experimentet lär bli det mest krävande, men har ju samtidigt potential att bli riktigt roligt. Några idéer jag har just nu är mer olja, mer vatten, att jag värmer det ett kortare tag (svårt, det går väldigt snabbt från att det är i lös form till att det tjocknar) eller alternativt att jag överger slajmidén och gör en lösning av vatten och lite större mängder vetemjöl (utan att värma det). Fler idéer tas givetvis tacksamt emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar