måndag 20 juli 2009

Planering av repetition inför hösten

Det passar bra att skriva mitt första inlägg på bloggen samtidigt som jag sitter och försöker planera vad jag behöver repetera nu under sommaren för att hänga med i höst. En finputsning av vad jag en gång i tiden har lärt mig är definitivt på sin plats. Även om jag har varit i universitetsvärlden i fyra år, och den här tiden har varit fantastiskt givande, var det lika länge sedan jag läste något naturvetenskapligt ämne. Regler om derivering av cosinus, Newtons lagar och Plancks konstant finns förmodligen någonstans i bakhuvudet, men alla som någonsin har sett hur jag medvetet hanterar pappershögar kan ju föreställa sig hur det ser ut när jag arkiverar något omedvetet.

Då jag gick av mitt jobb på kåren i förra veckan har jag nu i runda slängar fyra veckor på mig att ta mig igenom så mycket som möjligt av gymnasiematten- och naturvetenskapen innan terminen börjar den 24 augusti. Kurs- eller repetitionsböcker för Matte A-E, Kemi A-B, Fysik A-B är införskaffade eller beställda och på väg. Vad gäller biologin så har jag lyxat till det lite med boken Biology av Neil A Campbell. Med tanke på mitt val av inriktning så känns det rätt motiverat att läsa lite extra biologi.

Jag tror däremot att jag får börja med att repetera matten. Endimensionell analys är trots allt en av de första kurserna jag kommer att läsa - tillsammans med hydrologi och akvatisk ekologi.

För övrigt kan jag glatt konstatera att inga av det kommande årets tingssammanträden i Lunds universitets studentkårer ser ut att krocka med mina tentor eller eventuella omtentor.

1 kommentar:

  1. Det gläder mig innerligt att tingsdatumen blev bra på första försöket. Jag väntar dock på att Mattias ska ifrågasätta att Valting 1 inte är på en onsdag.

    Endim är för övrigt ett fantastiskt ämne.

    SvaraRadera