fredag 24 juli 2009

Mol!

Det blir ett halvlångt inlägg idag eftersom jag väntar gäster och har haft lite otur med ett kortvarigt åskoväder.

Jag är nu helt igenom matte A, och har i samma veva lärt mig vad ytterliggare några av funktionerna på min miniräknare är bra för (närmare bestämt sin-1, cos-1 och tan-1). Jag har även löst ett av mysterierna från tidigare i veckan - det var mycket riktigt så att jag var tvungen att ställa om miniräknaren till grader istället för radianer. Att den var inställd på radianer vittnar nog om att jag har något spännande att vänta fram någonstans i Matte E.

Katten kom ner i köket lite för sent idag, så hon har suttit och tittat surt på min kemibok från en ände på köksbordet halva eftermiddagen. Kemi är tydligen inte alls lika roligt som matte, i alla fall inte om man är katt. Annars är jag mitt inne i avsnittet om mol, och det verkar som jag hade glömt bort hur roligt det här är. Kemi har ju alltid varit ett favoritämne, tillsammans med historia, och jag undrar om jag inte tycker att molmassor och substansmängder är något av det bästa med kemin.

Lördagens schema (som lär punkteras ordentligt av en väntad sen kväll ikväll, och en avgörande bergsetapp i Tour de France framåt eftermiddagen):

10-12 Fysik (Inledning, optik)
13-15 Matte (Algebra, funktioner, sannolikhetslära)
15-17 Biologi (Introduktion)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar