torsdag 23 juli 2009

Arachnofobi

Idag har jag börjat komma igång ordentligt med pluggandet, även om jag inte har kommit upp i det tempo jag har hoppats uppnå än. Jag kom med andra ord aldrig in på geometrin, och även stökiometrin får vänta till imorgon. Som jag anade överskuggades mitt biologipass riktigt ordentligt av en spännande cykeletapp. Nåväl, det jag hann igenom gick ganska smärtfritt.

En något besvärlig sak med att repetera är att komma ihåg när det var tänkt att man skulle lära sig något. Idag resulterade det i att jag "fuskade" mig igenom en "svår" fråga i kapitlet om potenser i Matte A:
En schakdator kan analysera 7,7 * 10^5 positioner (lägen) per sekund. Antalet möjliga lägen n drag framåt är 38^n

b) I praktiken undersöker programmet bara 6^n lägen n drag framåt. Hur många drag klarar datorn då av på 3 minuter?

Här ställer man lämpligtvis upp formeln 180(sekunder)*7,7*10^5(lägen/sekund) = 6^n (lägen). En rätt lätt ekvation om man använder logaritmer eftersom man då kan bryta ut n, på följande sätt:

n = lg (180*7,7*10^5) / lg 6 som är ungefär lika med 10,46 drag.

Ett hyfsat exakt och lätt svar. Men eftersom man uppenbarligen hade läst något om logaritmer när man kom till det här avsnittet för första gången går lösningen istället ut på att gissa sig fram till värden på n och till slut konstatera att det måste ligga någonstans mellan 10 och 11 drag.

Ett ständigt problem i mina biologistudier har varit min något omotiverade arachnofobi. Efter att mer eller mindre ha börjat få den under kontroll (tack vare terapi i form av filmer som Sagan om konungens återkomst och Harry Potter och Hemligheternas kammare eller i stort sett varenda rollspel som har tillverkats) har spindelskräcken gått i vågor de senaste månaderna - mycket på grund av att mitt rum har invaderats av flera av de största spindlarna jag har sett i det här huset. Då bilder på rejäla spindlar brukar vara något av ett favorittema i biologiböcker har jag därför fasat över vad som skulle dölja sig på sida 686f i Biology (avsnittet om spindeldjur). Idag tog jag mod till mig och kan lättat konstatera att amerikanska biologer har en mycket sundare inställning till spindlar än deras svenska kollegor. Jag kommer nog att lyckas sova i natt med.

En annan positiv (och lite oväntad) sak som hände idag var att ett lönebesked för juli månad från Lunds universitet damp ner i brevlådan. Jag trodde att mina sista arvoden för arbeten jag hade utfört för universitetet under det senaste verksamhetsåret kom under förra månaden, men jag kan ju erkänna att jag haft rätt dålig koll på hur stort arvode jag borde förvänta mig för vårens arbete. Då jag har bestämt mig för att klara mig minst ett halvår (och gärna ett år på det jag sparat under mitt år som heltidare), för att på så sätt spara någon termins studiemedel tills jag verkligen behöver det, kan det par tusenlappar det rör sig om säkert komma till nytta.

Fredagens pluggschema:

10-12 Matte (Geometri, Statistik - test av Matte A)
13-15 Kemi (Mol och stökiometri, eventuellt delar av kapitlet gaser)
15-17 Biologi (Inledning och The Chemical Context of Life)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar