tisdag 21 juli 2009

Katters inställning till matte

Ett problem jag, som husse till två katter, har tampats med sedan slutet av högstadiet är mina katters något omotiverade intresse för matematik. Förr var det främst min yngsta katt som brukade lägga sig och mysa på min uppslagna mattebok varenda gång jag försökte göra läxan. Nu verkar dock även den äldre katten ha fattat grejen med matten, och har spenderat större delen av eftermiddagen med att sitta parkerad på min miniräknare. Jag jobbar fortfarande på att lista ut om de tycker att matten är så underbar att de inte kan hålla sig borta, eller om den är ondskefull och de därför vill rädda mig från den. Resultatet blir i alla fall detsamma - det har inte varit helt lätt att jobba idag. Mitt pluggande (åtminstone vad gäller matematiken) riskerar att bli lite lidande den här veckan ut, eftersom jag så länge Tour de France håller på försöker lösa uppgifterna medan jag följer med i cyklingen på köksTVn. När det inte längre finns någon cykling att titta på kan jag sätta mig vid mitt skrivbord istället och stänga dörren för de små pälsbollarna.

Just nu försöker jag ta mig igenom Matte A-E så snabbt som möjligt - bara räkna "diagnostiska" uppgifter i slutet av varje avsnitt och inte gå djupare in på avsnitten om det inte absolut behövs. Matte A är fortsatt så enkelt som jag hade för mig (jag tror egentligen inte att jag behöver repetera särskilt mycket under Matte D-nivå, men jag är rädd att jag skulle missa något viktigt grundläggande som jag har hunnit glömma).

Alla mina böcker har nu kommit fram. Biologiboken verkar precis så pampig som jag föreställde mig (fast vid sidan av att bara få en bok fick jag även en inloggning till tillhörande internetportal, som tydligen ska innehålla mängder med intervjuer, videoklipp, modeller och övningar. Mumma.

Dagens klurigaste uppgift har nog varit att komma ihåg vad alla knappar betyder på min kära miniräknare. Det lär ju bli värre ju längre in i repetitionen jag kommer.

2 kommentarer:

  1. Casio fx-9750G. Väldigt fin sak. :) Jag har för mig att det fanns en del inställningar jag brukade göra efter varje reset (och som var hyfsat nödvändiga), men jag har glömt bort vad det var för inställningar. det kan ha haft något med grader och radianer att göra.

    SvaraRadera